bakkus.blogg.se

2014-08-24
17:38:02

24 augusti 14

Nu var det ett tag sen jag red och var i ett stall så därav att jag inte har varit så värst aktiv i bloggen. Jag skriver ju alla mina inlägg i "allmänt" men ska försöka kategorisera alla hästar...de lät lite fel men ni förstår. Detta inlägg är om Paleja :)Linda har sagt ett par gånger att jag får gärna rida Paleja men har alltid blivit så sent. Uhh., men nu är det helg, igår red en tjej på Paleja, fick höra idag att hon har en till medryttare så jag är inte den enda. Spelar ingen roll egentligen, bara Linda får sin tid också med sin häst.
Min plan var att trickträna och leka med Paleja och inte vara i stallet för länge, inte vad som höll. Började med att ta in henne och hon var så stark, alla hästar är det när de drar till maten men försökte rycka ändå satt hon som lim..haha aja fick in henne tillslut. Gick ut på banan borstad o fin och hade knäckt några morotsbitar i fickan. Bug-tränade och gjorde det på rätt sätt, ta upp hoven och dra bak lite samt få med henne på det, så fort hästen gör rätt ge en godbit. Tror ni inte Paleja kunde det? Hon gick ner hela vägen och även nuddade med knät i marken :) otroligt duktig och gjorde det några gånger. Självklart fick hon sin belöning, tröttnade lite på det efter ett tag och blev ridsugen.
In igen och lägga på sadeln, hon är lite bongstyrig vid pallen, först står hon fint och när man klättrat sig på pallen skjuter hon bort med bakdelen -.- blev några varv och hon började nypa mig i handen, inte bita utan nypa försiktigt. Gissar på att jag var jobbig. Efter några försök hoppade jag upp med lite snabbare fart så hon inte hann flytta baken. In på banan och skritta fram. Jag hade inte riktiga ridkläder, jeans-leggins (utan fickor) och gummistövlar. Inte det bästa men hennes sadel är stabil o skön ändå. Kom massa folk, jag e som sagt lite folkskygg speciellt när jag ska rida. Alla kollar, dömmer mig,"vem är hon? aldrig sett henne" jag vet ju inte om de har dömt mig, var som sagt inte ridklädd och Paleja blev lite spänd några gånger men märkte att om jag gav lite eftergift så slappnade hon av.
 Travade några volter, då kom Stardust och hennes familj hem. De hade ställt ut henne på utställning och det gick tydligen jättebra, massa fina rosetter :) De sköna var att de var de enda jag känner i stallet, så skönt med publik man känner. Alla andra stod och stirra i en klump. Undrar vad de tyckte.
 
Jag gillar Paleja, hon är ett sto och har lite stofasoner men de gillar jag. Kan säga att Vera skulle vara mkt värre, hon skulle bli tittig och stel, eftergift skulle inte funger och att mana på skulle hon bara springa o inte slappna av. Pajsan bajsan (smeknamn) går så fint, men nästa gång ska jag ha kläder planerat och ordentliga skor. Att rida i gummistövlar var rätt stelt och kände ingenting av henne. Nästa gång ska jag rida ut, de har jag bestämt. Med eller utan sällskap :) Hon kan få för sig att stanna och bli tittig, ska lägga in en växel till då och galoppera :)
Idag lyckades jag fota, även om hon inte posar riktigt så ser man hennes härliga lugg o man :)
Under trickträningen
Efter ridningen, red 20 min typ :)
Ge mig dina morötter annars slutar jag aldrig skrapa
Lipa lagom
Stora öron!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: