bakkus.blogg.se

2014-07-20
10:06:00

18 Juli 2014

Först vill jag säga att det är superskönt att få ha en riddag på fredagar, när veckan är över belönas jag med att få mysa med min medryttarhäst, även om vi haft lite otur blir jag glad över att klappa och borsta :)
Nu i fredags så var han fullt frisk, inga skor fattades eller sjukdomar eller något dumt!
 
Jag skulle rida runt kalsvik med en vän som står i grannstallet i jordbro, där jag red innan men sen fick jag ett sms att hon skulle vara barnvakt, jaja så drog med mamma. Hämtade upp henne med lastbilen som killen körde och de är också ett plus i kanten, att få skjuts till stallet varje fredag ;) Nåväl, nu har Momento börjat få äta lite kraft efter varje ridning, kanske piggnar till hehe.
Eftersom mamma följde med så tänkte jag inte rida ut, lite taskigt att hon ska få pringa efter en storhäst så blev banan. Då kunde jag lika gärna rida mjukgörande vilket det blev. Fick ett sms av Madde innan som sa att "känn efter om han känns halt eftersom en bit av hoven hade gått av sen han tappade skon" men det var inga konstigheter. Han är lite snubblig av sig när han degar fram och glömmer benen, sen har han en gammal bakbens skada som känns och syns när han går men den släpper efter uppvärmning så att det är inget att bry sig om och inget han får ont utav :)
 
Momento var jättefin på banan, första gången jag är nöjd på länge men en ridning på banan. Han stretade lite emot i början men med skritt/trav/skitt/trav ett par gånger så blev han mjuk. (tog de tipset från Madde). Ville inte använda spöt allför mycket heller, jag höll benen överdrivet ifrån honom när jag körde öppna och sluta längst bansidorna. Duttade lite mjukt med hälen och han lyssnade bara bättre och bättre, spöt tog jag till när han skulle gå framåt. Han krullade ihop sig och jobbade galant. Körde volter, även trav och böjda spår. Liite svårt att få till högergaloppen men den satte vi och han var mest glad och öronen upp i skyn. Red ca 30 min, efter all träning när jag skrittade av honom så skrittade han ordentligt, annars brukar han hasa sig fram och släpa på benen men nu så gick han verkligen och var nöjd själv tror jag. Jätteroligt att känna "yes, fan va bra!" har ju typ bara ridit honom 2-3 gånger ever.
 
Juste måste tillägga att han INTE stod i rödleran idag när jag hämtade honom ;) men när jag släppte ut honom så var det direkt till leran haha.
Siktar mot gräset direkt när man tänk o ta en fin bild..
Han stod och slickade upp min hand här, vet inte vad för gott jag hade där.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: