bakkus.blogg.se

2014-09-28
18:16:27

Sadlar till salu

Min killes mamma hade hästar förut hemma på landet och jag fick även äran att rida en en hennes hästar. Under den tiden hade hon 2 hästar kvar innan de såldes. Svarten som jag fick rida, varmblodstravare och Teddy som var shetlandsponny. Teddy fick jag köra lite sen när Svarten såldes.
Här är jag och Svarten, innan han flyttade till Skåne. Blyg men väldigt snäll häst som inte fjantade sig.
 
Men eftersom alla hästar är borta sen ett år tillbaka så finns all utrustning kvar. Jag tog på mig uppgiften att sälja allt. Fick hem 3 sadlar.
- Brun (bilden på Svarten) dressyrsadel, Gold medal saddlery. Tokskön och ny
- Svart med syntet, allroundsadel, Thorowgood. Ny med små skav.
- Mörkbrun, omärkt, allroundsadel. Stoppningen är dålig. För ponny.
Fick även hem massa sadelgjordar i olika längd på alla (inte orkat mäta), sadelskydd och en padd.
 
Jag är verkligen über dålig på att mäta sadlar, sitsen kan jag de är ju bara att ta måttband o dra rakt över sätet. De alla har 16tum där tror jag (har ändå inte orkar dubbelkolla) och den där bomvidden är assvår. Tänkte försöka lista ut det men har inte grafskiva så blir lite svårt. Men iaf så kan man få låna och prova om de passar sin häst ist för att bara utgå från en text om den passar eller inte :)
Bor i en liten etta så alla grejer får inte plats, börjar med att sälja av sadlarna och får jag  mer plats då säljer jag träns, bett, sadelhängare och resterande roligheter i sadelkammaren. Önskade jag hade häst nu, skulle tycka att de är skitkul att skämma bort sin häst.
Jag vet att det är Jättesöktigt hemma hos oss!! men vi har suttit barvakt så aaah...
 
Här är bruna dressyrsadeln, innan och efter smörjning. Blev sjukt mycket finare efter min puttsning.
 
Thorowgood allroundsadel, blänker onödigt mkt för att jag har fettat den precis.
 
Ponnysadeln eller vad man kan kalla den. Man ser att den inte är i toppskick men de går att rädda den. Ny stoppning och lite skofärg så blir den fin..o extra fettning så blir den extra mjuk. Kan tänka mig att den legat i sadelkammaren i 10 år.
 
Den här sadelgjorden är kort, dvs till dressyrsadeln men den har tyvär tappat en hake. Hittar jag fästet kan man nog laga den själv eller en skomakare/slöjdaffär bara sy fast men maskin. Osmörjd.
De var väl de, påsen bakom ovan bild innehåller lite smått o gott till Linda :) Hon ska även få prova sadel på Paleja, jag hoppas att dressyren passar! kommer verkligen ihåg hur skön den var och hur lätt jag kom åt Svarten.. vad jag saknar honom.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: