bakkus.blogg.se

2016-03-06
22:30:44

Nya vägar

Lördagen: Red på banan, hade bestämt mig för dressyr och de är ändå grunden i all ridning och något jag kan. Är ärligt talat ingen fantast på islandshästar men jag tycker bäst om dem. Jag är ingen duktig i tölt eller pass men de gånger jag fått de i tölt är jag helt paff :) Men iaf dressyr, tre gångarter..tänkte jag då.
Skritten gick bäst, hon böjde sig fint och jobbade ändå, tränade skänkelvikningar, öppnor, slutor och bakdelsvändningar. Men de gick inte som planerat varje gång. Hon tänker inte alltid att hela kroppen ska med utan känner att jag petar lite med spöt på rumpan så den ska följa med, men då är det bara baken som rör sig och fram står still. Petar där fram och bara framdelen gå med. Så de blev ett par omgångar. Värmde upp i trav tänkte jag. Men då taggade hon till och sköt upp huvudet och körde 10 gångarter i ett och la in galopp, Tappade lite kontrollen och hon ökade på sin sportiga galopp och körde en rätt snäv kurva på volten men såg inte att hon kommer springa rätt in i staketet. Innan jag hann ta tag i henne så stannade hon precis framför staketet, sen blev de skritt. Pigg känslig liten tjej..Frös något förbannat om mina fötter, hade tappat känseln helt och mina händer gjorde ont. Avslutade med skritt på långa tyglar. Ingen vacker bild på min fot men sådär såg mina lilltår ut av kylan och gjorde något förbannat ont när de blev varmare.
 
Söndag:  Lång härlig uteritt i sällskap at Mattis och Jökla. Red helt nya vägar för min, Mattis och Jöklas del. Vet inte om fröken Pytla gått den rundan förut. Idag hade jag full kontroll över Pytla och hon skötte sig så bra! Kom till en jättefin skog med lite klätter i och ett ställe såg ut som sagen om ringen haha. Travade på ställena som såg bra  ut och utan is. Gick hur bra som helst, ingen tölt för min del. Galopp i backar och de gick så bra. Blev helt såld =D I början av uteritten höll Sofies islandshästar på att släppa hästarna. Stod och kollade på det och både Jökla och Pytla gnäggade lite. På tal om de området.. Jöklas största fiende är vägskyltar haha så kul. Inne i skogen låg ett par stora stockari vägen, Jökla red runt dom, jag med med Pytla valde hellre att gå över bommarna. I skritt såklart för det var lite torrare där emellan. De märktes att Pytla helst undviker lera men satsar på vattenpölar för att få skutta lite. Hela uteritten tog runt 2,5 timmar att rida. Var jättekul och de tyckte hästarna också! Alla nöjda efteråt. Vill åka ut och ta hand om Pytla och hålla igång henne. Uteritter är helt klart bäst med sällskap och långa turer.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: