bakkus.blogg.se

2014-11-18
19:24:29

Löslongering

Är så efter med att blogga, var i stallet i söndags men skriver nu. Först tänkte jag skriva men hade inte tagit några bilder så vad är vitsen, men nu kom jag på att blogga gör jag mest för min egna skull. Att kunna bläddra tillbaka i tiden och se vilka hästar man umgåts med och vad vi har gjort. Självklart så får och kan alla andra läsa detta med men vet inte om de är lika roligt.
I alla fall så var jag ute hos Tinkis, hon är hovöm just nu då hon gått barfota hela sommaren och helt plötsligt rider vi varje dag eller håller igång henne då blir hovarna lite ömma. Så igår (måndags) slog hovslagaren på nya dojjor. Men vi bestämde oss då på söndan att släppa henne lös på banan  så får hon springa av sig. (Använder ordet "så" hur mkt som helst!!)  Hon var jätteduktig och lyssnade bra på smackningar, hon kände mer för att trava hela tiden än att skritta eller galoppera och öronen fram heela tiden :) Hjärtegull. Galoppen är fortfarande lite jobbigt att hålla igång så smacka smacka o smacka heela tiden då pallar hon ett varv haha. Vi ville inte använda longerspöet heller som ett "hot" utan mer naturlig NH (Natural horsemanship). Sen så tänkte jag ähh hon måste ju ha en racer galopp inte vanligt trött galopp. Jagade lite och tog spöt och vevade runt o då kom den riktiga galoppen fram :D var kul o se för hon orkade mer en ett varv i full rulle.
Avslutade med trickträning :) Sånt gillar jag mkt men är inte så värst bra på det. Lärde ju min drömhäst Vera på ridskolan att vinka både bak och fram o utan att göda henne med godis (sen grunden till puss).
Tog tag i Tinkis bakben och visade henne med huvudet att mulen ska nudda bakhoven, då får hon godis. Vi jobbigt var det, hon gav upp ett par gånger men så fort hon nuddade fick hon godis :) Gjorde det på den andra men de var ännu svårare då de var hennes stela sida. Vi försökte buga men hon var som en staty haha fattade inget och särade knappt benen även fast jag drog bak ena frambenet så ba "hängde" hon haha. Vill lära henne puss-kommandot och den kunde hon förutom att hon var lite blyg. Hon visste vad hon skulle göra men undvek lite men sen så fick jag min puss o då fick hon din morotsbit.
Alltså är kär i denna seg/pigga/glada tinkern. Bra första häst, kan utvecklas till vad som helst och är typ renrasig tinker med en färg som är ovanlig. Typ renrasig menar jag att Hallona (mamman) är tinker men i passet står inte hennes föräldrar med, reggade på tinkerförbundet?? Tinkis pappa däremot är en snygg jäkla kändis!
Pitou Van de Bonte Parels
 
Är han inte maffig den där Pitou..
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: