bakkus.blogg.se

2015-03-27
12:29:17

Norge

Det var detta jag väntat på länge, att killen får en långkörning men detta var ju höjdpunkten. Bila till Norge! Att även få komma utrikes på jobbet hehe.
Vi gick upp kl 5, hämtade mitt pass och sedan till bromma och lasta. 3 st elcyklar, snygga var de. Så från kl 6 åkte vi. I Karlskoga handlade vi lite godis och läsk, till min besvikelse hade inte coop forum cola..alltså coca cola 50cl var helt slut!?! Aldrig varit med om de tidigare så jag tog en dr pepper. Var lite speciell i smaken men gick att dricka.
Där började det snöa och mer o mer kom längst vägen. Längre fram blev det världens halkbana, träffade på lastbilar som åkt i diket och knappt klarade uppförabackarna. 
Kl 14 var vi vid norska gränsen, behöver inte legga eller visa pass vid tullen. Väl inne i Norge var det såå mkt skit och så jäkla vackert! Berg, sjöar och skog. Hur många tunnlar som helst som var dåligt belysta, en tunnel går under vattnet och man kände hur trycket mot öronen blev mer o mer.
Vi skulle till ett hotell i Tjøma så genom Askim, Oslo och några till städer. De skulle ta 3 timmar i Norge men väglaget var brutalt dåligt. Snorhalt, såg minst 20 lastbilar som hade snökedjor satt fast vid vägkanterna o kört i diket. Flera personbilar fick problem med. En längre bit in vardet 1dm is på marken med hål så det var som att köra i en trappa långa sträckor. Däcken tar sån himla stryk av det.
Eftersom det var såpass dålig väglag kom vi fram 5 timmar senare än planerat. Enligt GPS skulle de ta 7 timmar från Stockholm till Tjøme men nä..13 blev det istället. Efter det var de raka vägen hem o så trötta vi var!! Tog en powernap kl 2 på natten  i bilen sen var det gasa 140 hela vägen hem. Väglaget blev bättre i Sverige. Hade fasiken ingen täckning alls i Norge :/ var på roaming hela tiden.
Blev en snabbvända på donken i sköndal, till våran besvikelse var pommesen gamla och mina nuggets hade legat framme ett bra tag. Allt smakade illa, ja juste skulle ha sour creme dip men fick 2 sötsura -.- svårt att ta rätt när man är den enda kunden kl 4 på natten. 
Idag är det vila, imorgon fyller man år men inget planerat utom restaurang på kvällen.
Såhär dåligt belysta var alla tunnlar i Norge.
Jättefin utsikt men blev väldigt dimmigt mot kvällen.
Som sagt, flera lastbilar och personbilar blev strandsatta.
Ni ser..halt ute
Nu ligger bilderna tvärtom men en upplevelse vardet. Kan jag skryta att jag varit utomlands i år ;)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: