bakkus.blogg.se

2016-01-30
18:37:16

Året börjar bra!

Vet att jag bloggat dåligt men har inte direkt hållt på med någon häst förrän nu :)
Jag har fått äran att börja rida islandshäst igen på gården där Bakkus stod. Bästa stallet jag vet om men de bästa ridvägarna. Det är en islandshäst som sagt, 7 år, sto som heter Pytla (har inte resten av namnet). Men hon är en jättetrevlig prick, väldigt artig för sin unga ålder och försiktig.
Förra söndagen gick jag en promenad med henne och Mattis red deras nya häst Jökladi (Jökla). Gick så bra då, Pytla är en häst som nästan frågar om hon får äta av gräset tex, tittar på mig, tittar på gräset men drar inte utan väntar på ett var så god :)
Idag red jag henne för första gången. En uteritt mot ovalbanan på Sofies islandshästar. Jökla höll på att leta efter saker att bli rädd för och fjanta sig lite men hon är ett år yngre än Pytla. Pytla blev skrämd av Jökla en gång i börjam så hon hoppade till, halkade i leran och kom ner på frambenen men kravlade sig upp och stod så fint. Men efter de var hon jättecool, höll koll på Jökla så inte hon skulle hoppa till igen haha typ som "jag har koll på dig". Båda pållarna drar nytta av varandra, mest Jökladis. När vi kom till ovalbanan så spände sig Pytla, tittade på båsen som stod där. Typ en lampa som klickar som elstötar men gick snällt förbi. Tog ett halvt varv i trav. Sen tyckte hon en storhäst med matte och höpåse var lite läskigt men de var ingenting.
På hemvägen tränade vi att jogga ifrån varandra. Mattis först med Jökla töltade iväg och jag oh Pytla skrittade lugnt efter. Ombytta roller gick väldigt bra med :) Känns jättebra. Idag var det sån vind så de kan ha skrämt lite med.
Ska bli roligt att se hur det blir i framtiden, hon kan ju bara bli bättre ;)
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: