bakkus.blogg.se

2017-02-23
23:49:51

Travträning

Skulle rida igår men så vaknar man till snökaos klass ett varning. Jah jg vågade då köra men fick vända i tungelsta. Så nä det blev vila eller nått för Jökla. 

Men idag så var jag där men pappa till sällskap. Igår kväll nötade jag google hur man får pass till trav o galopp. Grisepass är så jobbigt men rätt skönt haha. 
Notisar till mig själv från nätpluggandet. 
- Det misstaget många gör är att om hästen går fram i grisepass bryter man av och provar igen (för att få trav). Fel! Kommer hästen fram i pass, mana på pö om pö.
- Ha halvlånga tyglar, lägg händerna med lite tyngd på varsin sida av manken (som en snodd). Lätta sitsen lite och tippa framåt. Mana på. Hästen faller sig in i trav eller galopp. Gör den det fortsätt mana. 

Finns ett grymt youtubeklipp som hjälpte mig med. Och jag provade det på Jökla. Gick så jädrans bra! På banan också och vi fick kort galopp och fin trav. Stod i lätt sits i traven men vet inte om man ska rida lätt för att förtydliga för hästen att de är trav.  

Något mer jag läste på en blogg var att ett annat misstag folk gör med inridning o utbildning av spec unghästar. Man ska inte lära femgångare Pass innan de är 8 år! För då rubbar man grundgångarterna. Lär man pass tidigt så blir det OFTAST att hästen väljer/tycker pass är en bekvämare gångart så de går före allt annat = Grisepass

Hoppas jag lyckades länka videon. Gör via luren

Grisepass trav
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: