bakkus.blogg.se

2014-08-30
14:04:00

Min drömhäst

Tror de här med "medryttarblogg" går lite överstyr då jag skriver om lite allt möjligt, relevant med hästar dårå! Ni alla som känner mig bra vet att min älsklingshäst och drömhäst är Vera som står på ågesta ridskola. Så nu ska jag sammanfatta henne litegranna.
 
Uvronica är hennes fullständiga namn och kallas bara för Vera, de som alla är vana att säga. Hon är KWPN tp fick jag reda på häromdan, dvs att hon är körhäst i modellen, hon är efter körhästar. De såg de för hennes höga strumpor och breda bläs. Många tp används som vanliga ridhästar, nåja. Vera är född den 17 april 2001 men vet inte exakt vart. Hon är undan Peronica och efter Patijn.
Peronica, Veras mamma.
Patijn, Veras pappa (vet några få fler avkommor efter honom)
Vera utbildades i kalmar och skåne sen efter det såldes hon till ågesta.Vera är svettfux!
Jag känner en kvinna som tänkte köpa Vera men ågesta vann budet 2007 och hon köpte då Veras halvsyster Labiola. Jag vill ge henne stor credit för vad hon gått igenom med Labiola. Dom är lika varandra i modellen och även på sättet, har för mig att ägaren sa att Labiola var lite osäker på uteritter själv men var väldigt fin på banan. De fick jag höra om Vera också varför hon inte kunde vara ensamhäst.
Labiola när hon blev köpt.
Labiola efter en tid. Se vilken skillnad och jag älskar hennes stjäna på magen.
Så vacker hon är, tyvärr finns hon inte med oss längre. (Lånade bilder av henne)
Vera har attityd (märker att min text inte flyter så bra) och kan vara en riktig bitch! Hon är ett sto med sto-fasoner, älskar att få uppmärksamhet och ställer gärna upp som modell. Men eftersom hon står på ridskola så är det många ryttare som rider henne dagligen. Vissa dagar är hon på bra humör, då kan man gå in till henne utan problem och göra henne i ordning och ridpasset går utmärkt, men andra dagar är hon sto-sto! Då gäller det att passa sig, gå in och hälsa och hon hugger sig mot sin bringa och visar att hon inte vill ha dig där. Då gäller det att visa den där mega respekten och hälsa rätt (!) och klappa försiktigt. Jag har sett hennes värsta sida.
Jag har varit skötare på henne, jag tror hon känner igen mig och vi har inte bråkat så mkt men jag hälsar alltid på ett sätt varje gång och då är hon oftast lugn efter det, kan klappa henne hur mkt jag vill överallt även spenorna (som hon älskar).
En dag när jag stod och hos henne o bortade i kanske en timme så kom en ryttare som skulle tävla henne. När ryttaren kom in o skulle hälsa blev Vera helt till sig och började hugga mot henne och blev skitförbannad medans jag stod hos henne utan att hon gick mot mig. Ryttaren blev såklart arg och chockad och gick, jag klappade lite försiktigt och Vera återgick till hennes hö utan problem.
En annan gång var en killkompis med, jag gick in och hälsade på tjejen som jag brukar, inget tjaffs. Sen kom killkompisen och Vera blev arg och stegrade i boxen :o jag blev chockad då men känner att hon kanske skyddar mig? Jag är inte i stallet varje dag och nu på senaste tiden kan de dröja ett år innan jag hälsar på och vi har inte haft nått större bråk. Jag vet hur Vera fungerar.
Åter igen till när hon har en dålig dag med ryttarna. Då är hon bråkig i boxen, blir oftast uppbunden då. Väl ut på lektionen går allt åt pipan. Hon ser ut som en älg, sänkt rygg, huvudet upp i skyn och vägrar sammarbeta bara biter sig fast i bettet. Ingen vill sitta på henne då! Hoppning tycker hon är roligt men hon är verkligen inte duktig på det, skulle satsa mer på dressyren då eller terräng-latj. När Vera kom hade hon jättefina höga benlyft som stack ut i mängden men den är bortriden om man kan säga så.
Kan skriva en bibel om mina upplevelser med Vera men det får räcka så.
Vera på terrängträning i juni, hennes hoppteknik är inte så vacker som sagt..
Hon vet hur man posar ;)
 
När och om jag skaffar häst vill jag skaffa unghäst från ett års ålder och jobba mkt från marken i tidig ålder, trickträna och göra så att hon inte blir rädd för saker. Jaa.. jag vill ha ett sto, de känns mer beskyddande om man känner de rätt. Gillar ston med attityd som Vera. Jag kommer aldrig få Vera (köpa) då hon lär stå på ridskolan tills pensionen. Skulle lätt vilja ha en avkomma från henne däremot, för jag tror nog att hon skulle bli en toppan mamma och skydda sitt föl med sitt liv! Däremot när man skaffar unghäst så tänker jag mycket på sadlar.. ååh de är så jobbigt med sadlar. Ska bytas och anpassas flera gånger om, vilken modell man ska ha och så är sadlar svindyra!! Jag har tänkt mkt på vad för häst/ar jag vill ha, topplistan är iaf islandshäst, 4-gångare sto el valack. Frieser (är förälskad i de) vuxen ca 7-12 år kön spelar ingen roll. KWPN som Vera, sto såklart ^^ men ett föl hihi. Sen vill jag ha alla möjliga men de blir ju för mkt haha.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: