bakkus.blogg.se

2014-11-03
08:21:37

Hejdå Paleja

Nu ska jag förklara hur det var med Paleja. Jag fick inte alls mycket tid att vara medryttare till Paleja. Allt var bra, hon var snäll i stallet och mot folk men problemet var att hon inte gick ihop med andra hästar. Förut hade vi ihopsläpp i lösdriften med Brá, Paleja och så skulle Brolle komma in. Det gick inte bra, Brolle skrek som en älg och ville vara i fred men Paleja var jätteintresserad av honom och brunstade och höll på. Han blev arg tillslut och sparkade till Paleja. Linda vågade inte in och avbryta då de sprang omkring men jag (som är ett nötskal ibland) gick rakt in och tog i Paleja och bara gick in haha.
Sen senast var det ihopläpp med Eddie och lilla Doo i lösdriften. Gick bra i början men Paleja skyddade Brá som sin bebis från att hälsa på unghästarna. Linda knatade vidare och fick senare ett meddelande om att Paleja sparkad Eddie så hårt att han fick åka in till vetrinären  :( Linda var tvungen att göra sig av med henne illa kvickt. Hon kan inte gå i en lösdrift själv med en till häst när det finns plats för fler, samma om hon skulle stå på box. Så i torsdags 30/10 åkte hon till sin nya ägare. Nya ägaren har en egen ranch, stor som attan och tränar upp hästar och har goda referenser. Det har tydligen gått bra med Paleja och hon verkar redan stormtrivas.
Det tråkiga var ju att Linda har lagt ner så mycket tid på Paleja..Förut kunde hon inte stå i stallet utan att få panik men nu kan hon stå i timmar utan att bry sig. Galoppen har hon haft svårt för då hon travtränats förut så hon sprang gärna in i galoppen och svängarna var så snäva att man nästan gick omkull. De bättrades med genom uteritterna och kondisen blev bättre med. Jättetråkigt såklart och jag gillade ju henne med, hon var en häst som passade mig med. Jag berättade det för Bakkus familj (som jag säger allt till) för de ger goda råd, att Paleja var mer min typ av häst och de tyckte att de verkade så med. Fick henne i piaff nån gång, hoppade gjorde vi en gång men aa..där gick vi omkull haha. Dressyrat mycket och lite uteritter. Som sagt fick jag inte spendera mycket tid hos henne men jag vill ändå tacka för den tiden :)
Men Linda vill ju inte vara utan häst, hon känner dig tom utan att ha någon att gå till. Så vi var ju ute igår hon Tinkan och provade (läs inlägget tidigare) och ska hämta hem henne idag :) Jag ska följa med på resan och tar med min glansspray då hagkompisarna har käkat upp halva Tinkans man haha den ska vara lång som mammans nästan..ja som Palejas och tjock är den. Nu är den trasslig men kommer bli så mkt bättre :D Skånela gård heter uppfödarhemmet :)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: